Kerstbrood met amandelspijs

KERST kerstbrood ingredienten 1 - Puur Homemade.JPGkerstbrood 5 - Puur Homemade

Gisteren heb ik een heerlijk kerstbrood met amandelspijs gemaakt. Ik kreeg een recept doorgestuurd wat kwam van Micook. Heb zelf een aantal kleine aanpassingen gedaan. En ik ben trots op het resultaat!

Het is natuurlijk wel echt anders van structuur. Het is iets meer cake-achtig dan brood omdat het amandelmeel bevat, maar hij is echt om je vinger bij op te eten. Vlak voor Kerst zal ik er nog een maken en dan doe ik er iets meer noten in. Ben ik namelijk dol op en is ook nog gezond;-) Ik denk dat ik dan een variant maak zonder spijs en met meer noten misschien. Lees meer

Smoothie pompoen-amandel-havermout

magazine zonder meersmoothie pompoen-amandel-havermout

Ik hoorde twee weken geleden pas van dit magazine ZonderMeer. Blijkt het al twee jaar te bestaan! Het is een seizoensblad en het verschijnt 4 keer per jaar.

Het heeft wel een leuk formaat vind ik, kan van andere formaat tijdschriften heel blij worden. Moet bij een blad natuurlijk altijd ook even kijken met het oog van een grafisch ontwerper, dat kan ik niet laten, maar al snel was ik verzonken in de inhoud. Heel leuk en duidelijk zijn alle icoontjes, die overal bij staan en aangeven glutenvrij e.d of dat je iets kunt vervangen. Wat ik jammer vind dat er toch nog producten in staan die niet echt gezond zijn, maar ik snap het wel. En niet gezond is ook in mijn ogen natuurlijk, want eigenlijk is het wel veel gezonder dan veel dingen die in de supermarkt te koop zijn. En als mensen al deze producten zouden eten het al echt een goede gezondere manier is. Lees meer

Okonomiyaki (Japanse Pizza)

Okonomiyaki (Japanse Pizza)

Ik kreeg dit recept doorgestuurd van de zus van een vriendin van mij, die heel lang in Japan heeft gewoond. Sonja bedankt! Ik heb het wel beetje aangepast aan mijn normen. Het orginele recept is ook met speltbloem maar dat eet ik niet.

Leuk weetje: De meest gezonde mensen ter wereld wonen in Okinawa, Japan. Ze zijn tot op late leeftijd fysiek erg actief, hebben een sterk sociaal netwerk en eten zo natuurlijk mogelijk. Veel groenten, zeegroenten en andere producten die de versheid van de natuur herbergen.Het grote succes element van dit recept is namelijk dat het niet alleen erg lekker is, maar tegelijkertijd erg gezond. Het hoofdingrediënt is namelijk kool. Witte kool, om precies te zijn. In tegenstelling tot andere pannekoek- of pizza-achtigen komen er bij dit recept geen kilo’s kaas, ham in voor. Tarwe en glutenvrij dus op deze manie zoals ik hem heb gemaakt.

Ik denk een superrecept om groente op een andere manier te eten.

Denk zelf ook dat het ook lekker is om hem evt te beleggen nog met groente of evt geitenbrie en dat laten smelten als je dat mag hebben. Dan wordt ie wel machtiger en denk ik dat je met deze pizza wel met zijn tweeën kunt doen. Ik heb hem nu heerlijk in mijn eentje opgegeten. Kunt het natuurlijk ook als bijgerecht eten of als lunch koud en dan zou je hem in punten kunnen snijden.

Supersimpel te maken en ook snel klaar!

INGREDIËNTEN Okonomiyaki (Japanse Pizza)

  • 160 gram kool (in flinterdunne reepjes gesneden), ik heb zelf spitskool gebruikt want kon geen witte kool vinden
  • 80 gram prei (fijngesneden)
  • 60 gram rijstebloem
  • theelepel keltisch zeezout
  • 3 biologische middel scharreleieren
  • kokosolie om in te bakken

Voor garnering: een handvol geroosterde geschaafde amandelen en verse bieslook of andere verse kruiden naar smaak. olijfolie of andere olie als walnootolie e.d

Doe de kool. de prei, het zout en het meel in een grote kom. Hussel het goed door zodat alles bedekt is met laag meel. Voeg daarna de eieren toe en mix het geheel goed zodat het een goed gelijk kleverige toestand is.

Verwarm alvast een een grote. ondiepe koekenpan op het vuur en daarin de kokosolie. Schep het kleverige ‘deeg’  in de koekenpan en druk hem aan zodat ie goed in de pan verspreid is en zo plat mogelijk is. Bak de ‘pizzabodem’ in 4-5 minuten op niet te hoog, niet te laag vuur, goudbruin en keer hem om om de andere kant te laten bakken. Ik gebruik hiervoor een tweede pan van dezelfde grootte en draai de pan snel om en laat de pizza in de andere pan vallen. daarna schuif hem voorzichtig weer terug in de pan waar de olie inzit en laat hem nog even aan de andere kant bruin worden.

Rooster intussen in de ander pan het amandelschaafsel.

Als de pizza aan beide kanten mooi goudbruin leg je de pizza op een bord en garneer je deze met het geroosterde amandelschaafsel en vers gesneden bieslook. Besprenkel de pizza met olie en klaar is ie. Ik heb hem vanavond gegeten en vond het echt overheerlijk!!!!!