Havervlokken ontbijtje met peer

havervlokkenontbijt

Eigenlijk vind ik het ontbijt het moeilijkste van de dag om iets voor te bedenken. Voorheen verviel al heel snel in een bak yoghurt met granen en fruit of alleen fruit, of snel even een cracker, of zelfs niks en een banaan in mijn tas. Nu heerlijk ontbijt ik vaak met havervlokken. Echt een aanrader dit havervlokken ontbijtje met peer.

Jaren geleden, voordat ik ziek werd en mijn levenstijl heb aangepast at ik vaak niet. Werd misselijk als ik in de ochtend at, en kwam vaak mijn eten omhoog dus dacht dan maar geen ontbijt meer. Maar is natuurlijk niet slim, het ontbijt is eigenlijk een van de belangrijkste dingen van de dag.

Mijn ontbijt ochtendritueel

Nu is dat een ander verhaal. Als ik wakker wordt ga ik meteen naar beneden naar de keuken en begin elke dag met het sap van een uitgeperste citroen en een glas water met een lepel sole. Neem mijn supplementen die ik moet nemen op mijn nuchtere maag, en ga dan lekker douchen. Laat lekker al mijn gedachtes overgebleven van de dag van ervoor in het putje van de douche weglopen en ben klaar voor een nieuwe dag;-) Paar jaar geleden was ik veeeel meer bezig met leven in de toekomst, nu probeer ik, ondanks dat dat natuurlijk niet voor alles opgaat en dat vooruitkijken soms ook een pré is;-), dat zo min mogelijk te doen. Wordt er alleen maar druk van in mijn hoofd. Als ik aangekleed ben, is mooi dat half uur voorbij zodat ik kan beginnen aan mijn ontbijtje.

Vaak eet ik dus iets met havervlokken of de fruitcustard die je ook hier kunt vinden. Samen met een vers geperst glas sinaasappelsap met geweekte chiazaadjes en een glas thee met stukjes verse gember. Het vergt soms wat voorbereiding, maar als het zit in je ritme, merk ik dat het best wel meevalt.

De voedselzandloper

Nadat ik het boek De voedselzandloper had gelezen begon ik met havermoutpap. Heb ik ook een heerlijk recept van uit het boek gehaald. Havervlokken zijn supergezond en reguleren je bloedsuikerspiegel. Ik heb ervaren dat als ik ze niet eet op een dag dat ik veel meer last heb ik lekker trek dan dat ik ze wel heb gegeten, als ontbijt. Ik was zo enthousiast over het boek dat ik ging googlen op meer van voedselzandloper, als facebookpagina e.d en kwam er toen achter dat er ook een kookboek was uitgebracht vol recepten op basis van de voedselzandloper. Ik heb hem toen meteen besteld. Lekker lang jong heet het boek en kan echt iedereen aanraden het boek te kopen. Ik zag nu net dat er een nieuw boek uit is. Het voedselzandloperkookboek. Deze zet ik zeker op mijn verlanglijstje!

Dankzij dat boek probeer ik ook een beetje te variëren in de ontbijtjes die ik maak met havervlokken. Dit recept komt er ook uit. Door deze receptjes, die zeer eenvoudig zijn, lukt het me ook meer om te variëren.

Enige, soms moet je wel even de avond van te voren denken het klaar te zetten.

Je kunt ook vooruitmaken! Ik maak ook vaak op zondag verschillende ontbijtjes al van te voren zodat ik in een drukke werkweek niet teveel hoef na te denken en dat ik op een toch best stressige ochtend gewoon wel met een goed ontbijt de deur uit ga. En het anders ook evt in een bakje mee kan nemen en het op het werk bij aankomst even kan opeten.

Peer is een van mijn lievelings fruitsoorten. Ik kan er geen genoeg van krijgen. Dat is het fijne van het najaar, dat er weer veel peren komen.

Ook superleuk is zelf peren plukken bij een boomgaard. Is nu weer de tijd. Ik denk dat ik volgende wee even ga met mijn dochtertje. Je kunt makkelijk veel plukken en bewaren. Ik zet ze dan in een kratje verspreid op een krant, en niet op elkaar op zolder en pak dan af en toe wat peren voor op de fruitschaal.

INGREDIËNTEN Havervlokken ontbijtje met peer

  • 25 gr biologische havervlokken
  • 75 ml amandelmelk(had ik niet in huis dus heb ongezoete hazelnoot-amandelmelk gebruikt)
  • 1 peer
  • 1/2 theelepel lijnzaad. gebroken dan wel heel, ik vind heel er puur mooier uitzien, daarom heb ik hier heel gebruik.

Bereiding: Zet de havervlokken met de melk de avond van te voren in de koelkast. (kunt dus ook meerder porties maken)

was de peer de volgende dag, verwijder het klokhuis en snij een deel van de peer in blokjes. en schep die door de geweekte vlokken. leg daarna nog een paar plakjes peer erboven op en garneer met de lijnzaad. Ik heb in dit geval de peer wel geschild, maar hoeft niet. mijn peer was iets te hard van schil, en hou daar zelf niet zo van. Dat ligt ook erg aan de soort peer die er op dat moment is.

Tip: wat erg lekker is, is paar stukjes ongezwavelde abrikoos toevoegen bij de havervlokken en het mee te laten weken. Ook lekker is i.p.v amandelmelk sinaasappelsap te nemen.

 


Comments

comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>